Przy zakupie kosmetyku równie ważne jak zapach, kolor i
właściwości pielęgnacyjne są oznaczenia i informacje zamieszczone przez
producenta na jego opakowaniu. Dzięki
nim łatwiej dobierzemy odpowiedni dla naszych potrzeb kosmetyk oraz właściwie
będziemy go przechowywać, aby jak najdłużej zachował wysoką jakość.
W myśl [art. 6 Ustawy o kosmetykach z dnia 30 marca 2001 r., DzU 2001.42.473 z późniejszymi zmianami(2003-05-15 DzU 2003.73.659 art. 1,2003-12-07 DzU 2003.189.1852 art. 2, 2003-12.-23 DzU 2003.2008.2019 art. 1, 2004-10-15 DzU 2004.213.2158 art. 1,2005--3-11 DzU 2004.213.2158 art. 1, 2009-02-24 DzU 2009.20.106 art. 5,2009-03-07 DzU 2009.18.97 art. 29)] wszyscy
producenci zobowiązani są do
podawania następujących informacji na opakowaniach kosmetyków:
Nazwa handlowa kosmetyku -
może zawierać nazwę marki lub informację o przeznaczeniu produktu.
Nazwa i adres producenta - należy pamiętać, iż producent w świetle
obowiązującej ustawy to przedsiębiorca, który wytwarza i wprowadza kosmetyk do
obrotu bądź który tylko wprowadza kosmetyk do obrotu; może to być również jego
przedstawiciel lub każda osoba, która występuje jako wytwórca lub importer.
Jeśli kosmetyk jest wytwarzany w kraju nienależącym do Unii Europejskiej należy
umieścić również nazwę państwa.
W przypadku
podania na opakowaniu więcej niż jednego adresu producenta, wymagane jest, aby
jeden z nich był podkreślony. Oznacz to, iż pod tym adresem dostępna jest
dokumentacja kosmetyku (m.in. receptura i wyniki badań), udostępniana tylko
instytucjom nadzoru (np. Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji
Handlowej).
Ilość kosmetyku w opakowaniu (ilość nominalna)- podawana jest
na opakowanikach w mililitrach (ml) lub gramach (gr). Wyjątek stanowią
opakowania zawierające mniej niż 5 gramów lub 5 mililitrów oraz bezpłatne
próbki i opakowania jednorazowego użytku, na których nie trzeba podawać
pojemności.
Termin trwałości – określany jest na kosmetykach zwrotem
„najlepiej zużyć przed końcem...” , oznacza to, że w podanym okresie producent
gwarantuje zachowanie bezpieczeństwa, stabilności i deklarowanych właściwości
preparatu.
Na
opakowaniu musi znajdować się data terminu ważności, jeżeli dany produkt jest
przydatny do użytku nie dłużej niż 30 miesięcy. W przypadku kosmetyków z dłuższym terminem ważności , producenci
zobowiązani są umieścić symbol PAO.
Szczególne ostrzeżenia przy stosowaniu kosmetyku-
na opakowaniach niektórych kosmetyków producent umieszcza dodatkowe
ostrzeżenia, np. „chronić oczy”, „nie stosować u dzieci poniżej 3 lat”. Są one
wymagane w przypadku niektórych typów produktów lub stosowania niektórych
składników.Informują także o możliwości wystąpienia odczynów alergicznych (np.
farby do włosów).
Inne
ostrzeżenia mogą być umieszczane np. na wyrobach aerozolowych, posiadających
zawartość łatwopalną.
Umieszczane są także ostrzeżenia, które nie są obowiązkowe, ale np.
wynikają z doświadczeń konsumentów z podobnymi produktami, np. „nie stosować w
okolicach oczu”.
Funkcja kosmetyku- jeżeli nie wynika ona jednoznacznie z jego
prezentacji lub nazwy.
Numer partii - lub inne
dane pozwalające na identyfikację partii kosmetyku. Może być wytłoczona na
opakowaniu lub zakodowana w kodzie kreskowym. Ułatwia zidentyfikowanie
konkretnego produktu w przypadku reklamacji.
Wykaz składników- Skład
każdego produktu kosmetycznego według prawa Unii Europejskiej musi być
zadeklarowany w nazewnictwie INCI
(International Nomenclature of Cosmetics Ingredients - Międzynarodowe
Nazewnictwo Składników Kosmetycznych). Jest to terminologia opracowana przez
COLIPA (Europejskie Stowarzyszenie Kosmetyczne) ujednolicająca nazewnictwo
składników kosmetycznych. „składniki” lub „ingredients”. Składniki umieszcza
się na liście w malejącym porządku według masy w momencie ich dodawania.
Ingredienty w stężeniach poniżej 1 %
mogą być wymienione w dowolnej kolejności, po składnikach w stężeniach
większych niż 1 %. Tzn. składnik, który występuje w kosmetyku w największym
stężeniu jest wymieniony jako pierwszy, np. Aqua. Kompozycje zapachowe określa
się wyrazem "Fragrance", „Parfum”
lub „Aroma”. Barwniki wymieniane są najczęściej po innych składnikach w
dowolnej kolejności, zgodnie z ich numerami CI (Color Index). W przypadku
kosmetyków sprzedawanych w wielu odcieniach kolorów najczęściej wymienia się
wszystkie barwniki, po oznaczeniu znakiem graficznym „+/-„. Symbol „+/-„
oznacza, że kosmetyk może zawierać substancje wymienione po tym znaku. W
składzie kosmetyku wymienia się także tzw. potencjalne alergeny, czyli 26
składników kompozycji zapachowych, które u osób szczególnie wrażliwych mogą
wywoływać uczulenia. Jeżeli opakowanie kosmetyku jest zbyt małe, skład
kosmetyku może zostać umieszczony na ulotce dołączonej do kosmetyku, lub
dostępnej w miejscu sprzedaży.
Oprócz obowiązkowych informacji
producenci umieszczają na opakowaniach również symbole:
SYMBOL KLEPSYDRY - oznacza
datę minimalnej ważności. Umieszcza się go wraz z datą na opakowaniach
produktów, których terfmin ważności nie przekracz 30 miesięcy.
SYMBOL PAO - (ang.
period-after-opening – termin przydatności do użycia po otwarciu)wskazuje na
okres przydatności do użycia kosmetyku po jego pierwszym otwarciu bez ryzyka
narażenia zdrowia użytkownika. Szmbol PAO stosuje się, gdy termin ważności
wynosi ponad 30 miesięcy. [W tym wypadku termin ważności wynosi 12 miesięcy.]
Zgodnie z wytycznymi
Kosmiji Europejskiej istnieją produkty, na których nie stosuje się ani terminu
trwałośc, ani PAO. Są to na przykład kosmetyki w opakowaniach jednorazowego
zastosowania, produkty opakowane w pojemniki, w których masa produktu nie ma
kontaktu ze środowiskiem zewnętrznym (np. wyroby aerozolowe) oraz dla produkty,
w przypadku których nie zachodzi ryzyko pogorszenia się ich jakości i
bezpieczeństwa.
SYMBOL „RĘKI NA KSIĄŻCE”
oznacza, że do opakowania dołączona jest ulotka informacyjna. Zdarza się bowiem,
że w przypadku braku miejsca na etykiecie, niektóre ważne informacje (skład
kosmetyku, ostrzeżenia, sposób użycia) podane są tylko w dołączonej ulotce.
Niezależnie od tego gdzie informacje są umieszczone, należy się z nimi
dokładnie zapoznać i stosować do zaleceń producenta.
SYMBOL PRODUKT ŁATWOPALNY – symbol ten oznacza, że produkt należy
chronić przed słońcem i temperaturą powyżej 50 °C. Nie można go przekłuwać ani
spalać, także po zużyciu. Produktu nie wolno rozpylać nad otwartym płomieniem
lub żarzącym się materiałem. Jeśli nad tym znaczkiem pojawia się F+, to
oznacza, że dany produkt jest skrajnie łatwopalny. Chronić przed dziećmi.
SYMBOL e - podawany jest przy zawartości nominalnej
produktu [g] lub [ml] i informuje, że producent skorzystał z uznaniowego
standardowego systemu kontroli wagi lub objętości na etapie produkcyjnym.
SYMBOL CE (Conformite Europeenne - Zgodność Europejska)- oznacza,
że wyrób jest zgodny z normami Unii Europejskiej i podstawowymi kryteriami przyznawania znaku, jakimi są bezpieczeństwo i
zdrowie użytkownika. Oznaczenie jest obowiązkowe i musi być umieszczone na
produkcie przed wprowadzeniem go na rynek. NIE mówi ono jednak NIC o jakości,
własnościach i aspektach ekologicznych produktu.
Symbol informuje, że
towar nie jest przeznaczony dla dzieci poniżej 3 lat.
SYMBOL ZIELONY PUNKT - identyfikuje producentów, którzy wnieśli
finansowy wkład w budowę i funkcjonowanie systemu recyklingu i odzysku
opakowań, czyli takich, którzy tworząc
opakowania, starają się utrzymać je w obiegu zamkniętym, a gdy się nadmiernie
zużyją, przerabiają je jako surowiec wtórny.
SYMBOL RECYCLINGU – oznacza,
że to opakowanie nadaje się do ponownego wykorzystania, aby powstał z niego nowy
produkt. Ten znak pojawia się na opakowaniach papierowych, z tworzyw sztucznych i z
aluminium.
SYMBOL DBAJ O CZYSTOŚĆ – oznacza, że po zużyciu opakowanie
należy wyrzucić do kosza na odpady, aby nie zanieczyszczało środowiska.
SYMBOL WYRZUCAJ
OSOBNO - oznacza zakaz
wyrzucania tego odpadu do zwykłego pojemnika na śmieci.
SYMBOL OZNAKOWANIA MATERIAŁU - oznaczenie rodzaju materiału, z
którego wykonano opakowanie: np. PET- polietylen;
C PAP - karton, tektura, papier pakowy; ALU – aluminium; GLS – szkło. Pełna lista oznakowań materiałów opakowaniowych dostępna
jest tutaj.
SYMBOL CAŁKOWITEJ POJEMNOŚCI OPAKOWANIA - znak stosowany na
opakowaniach wyrobów aerozolowych (lakiery do włosów, dezodoranty). Oznacza
całkowitą pojemność opakowania podaną w mililitrach. Symbol jest obowiązkowy na
opakowaniach aerozoli, występuje nie tylko na kosmetykach.
SYMBOL „ODWRÓCONY EPSILON” - pojawia
się na opakowaniach aerozolowych. Produkt spełnia polskie i europejskie
wymagania stawiane tego typu wyrobom.
SYMBOL UVA - kosmetyk oznaczony tym znakiem graficznym spełnia
wymogi Komisji Europejskiej w zakresie skuteczności ochrony przed szkodliwym
wpływem promieniowania ultrafioletowego.
Obecnie wszystkie kosmetyki przeciwsłoneczne muszą spełniać zalecenia w
zakresie ochrony przed UVA.
SYMBOL NIE TESTOWANE
NA ZWIERZĘTACH (no animal testing, cruelty free, no cruel cosmetics)- informujący, że kosmetyku nie testowano na zwierzętach. Może być
używany jedynie wówczas, gdy producent i jego dostawcy nie wykonywali i nie
zlecali wykonania testów na zwierzętach kosmetyku, jego prototypu ani żadnego z
jego składników oraz gdy nie zawiera on składników testowanych na zwierzętach
przez innych producentów w celu wytworzenia nowych kosmetyków. Są to bardzo
restrykcyjne obwarowania, bowiem dotyczą nie tylko produktu finalnego, ale każdego
z jego składników użytych do jego wytworzenia.
W Unii Europejskiej testy kosmetyków i testy składników/surowców na
zwierzętach są całkowicie zabronione. Dlatego coraz mniej firm
umieszcza tę informację na opakowaniach. W krajach, w których testy takie nie
są zabronione (np. w USA, Chiny), umieszczanie takiej informacji na
opakowaniach jest istotne.
Znak nie jest regulowany żadnym aktem prawnym i może mieć różny
kształt.
SYMBOL BEZPIECZNY
DLA OZONU- ta infografika informuje konsumenta, że produkt nie zawiera
freonów, które niszczą warstwę ozonową ziemskiej atmosfery, a tym samym
przyczyniają się do globalnego ocieplenia klimatu. Znak ten stosowany jest
coraz rzadziej, ponieważ w dostępnych aerozolach nie wolno już w ogóle stosować
freonów, zostały one zakazane. Obecnie zastępowane są najczęściej mieszaniną
propanu i butanu. Oznaczenie może występować w języku angielskim Ozon Friendly
(Przyjazny dla ozonu) lub jako CFC free (bez chlorofluorowęglowodorów).
SYMBOL FSC RECYCLING - przeznaczony jest dla grup produktów, których opakowanie wykonano
w 100% ze składników pochodzących z recyklingu.
Symbole
kosmetyków naturalnych, organicznych, ekologicznych, wegańskich - oznaczają,
że kosmetyki spełniają kryteria poszczególnych
organizacji. Najczęściej przyznawane są odpłatnie. (Na ich temat powstanie osobny wpis.)
SYMBOL CERTYFIKATU ISO 9001 – oznacz,
że firma otrzymała certyfikat
o stosowaniu systemów zarządzania jakością ISO (International Standard
Organization- Międzynarodowej
Organizacji Normalizacyjnej). Nie odnosi
się on bezpośrednio do jakości produktów.
Do głównych
wymagań normy ISO 9001 należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i
zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością,
usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji
wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów,
procesów).
Często
pojawiająca się na opakowaniach kosmetyków deklaracja producenta „preparat testowany dermatologicznie”
nie ma większego znaczenia, ponieważ każdy kosmetyk zanim trafi na rynek musi
być przebadany dermatologicznie. Podobnie jest z informacją o rejestracji kosmetyku w KSIoK (Krajowym
Systemie Informowania o Kosmetykach). Zgodnie z ustawą o kosmetykach każdy
produkt tego typu musi być zarejestrowany w KSIoK. Umieszczanie znaku na
etykiecie potwierdza jedynie spełnienie wymogu obowiązującego wszystkich i nie
świadczy o wyjątkowości produktu.
Również
umieszczanie informacji: „posiada atest
PZH” jest chwytem wyłącznie marketingowym, gdyż obowiązek atestowania kosmetyków
w Państwowym Zakładzie Higieny wygasł 12 maja 2002r., w dniu wejścia w życie
Ustawy o kosmetykach. Znak ten umieszczany jest dobrowolnie przez producentów.
Źródła:
Bardzo przydatny post.Dzięki :)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że Ci się przydał. :)
Usuńnie wszystkie znałam- wstyd się przyznac:)
OdpowiedzUsuńoj tam wstyd, uczymy się przez całe życie. ;)Gdyby nie internet też bym nie wiedziała.
Usuńniestety zbyt wiele osób nie zwraca uwagi na skład, można im wcisnąć wszystko, denerwuje mnie to jak niektórych tak łatwo omamić, spotkałam się kiedyś ze stwierdzeniem jednej pani w sklepie że to i tak wszystko chemia co za różnica co w siebie wklepuję...no tak gratuluję! z takim podejściem to nigdy nie będziemy mieć dobrych kosmetyków, nie rozumiem tylko podejścia ludzi, z jednej strony staramy się być obyci, oczytani, mieć wiedzę z różnych dziedzin, z drugiej mało osób podchodzi poważnie do czytania składów jedzenia i kosmetyków dziwi mnie to bardzo, szkoda, tak nic nie zmienimy
OdpowiedzUsuńMyślę, że zmienimy. Jeżeli wystarczająco często ludzie będą spotykać się z informacjami o szkodliwości pewnych składników, to przekona się ich, że liczą się nie tylko kolorowe pudełeczko i puste obietnice producenta.
UsuńDobrym przykładem jest "nagonka" na parabeny i sls. Te pierwsz coraz rzadziej można spotkać w składach kosmetyków, a dla tych drugich pojawiło się wiele alternatyw.
Niestety marketing i reklama robią swoje. W wielu konsumentach nadal tkwi przeświadczenie, że im droższe tym lepsze, a produkty no name są kiepskiej jakości. Czasem jednak jedyna różnica leży w budżecie wydanym na kampanie reklamową.
Ludzie oduczyli się myśleć. Wolą uwierzyć w gruszki na wierzbie niż użyć wlasnego rozumu. Dlatego trzeba im, jak małym dzieciom, serwować informacje w najprostszej, możliwej postaci i powtarzać tak długo aż je zapamiętają.
Przydatny post. Nie każdy zwraca na to uwagę, a chcąc być świadomymi konsumentami, powinniśmy wiedzieć co stosujemy i jak powinniśmy się obchodzić z danym produktem. Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńDzięki. Gdyby te oznaczenia nie były tak ważne, pewnie nie zmuszano by producentów do umieszczania ich na opakowaniach, wprowadzając dodatkową ustawę.
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTowar na sklepowych półkach powinien być odpowiednio oznaczony. Metki oraz sklepowe etykiety - https://somax.eu/213-metkownice-i-etykiety stosuje się w celu podania najważniejszych informacji o produkcie. Różne towary będą posiadały swoje specyficzne symbole, więc z tego względu warto przed zakupami dobrze zaznajomić się z ich znaczeniem.
OdpowiedzUsuńWszystko prawda, na opakowaniach kosmetyków musi się znaleźć wiele informacji i dobrze aby my jako konsumenci wiedzieliśmy jak je odczytywać. Wiele kosmetyków znajduje się w opakowaniach z tworzyw sztucznych, na przykład butelkach. Ich produkcją zajmuje się na przykład firma https://www.inco.pl/ . Wykorzystują najlepsze materiały do tego celu a na opakowaniach umieszczają także dowolne nadruki.
OdpowiedzUsuń